Test objektivu Sony FE 16-25 mm f/2,8 G

Sony FE 16-25 mm f/2,8 G váží jen 409g a má výbornou světelnost f/2,8. Objektiv jsem vyzkoušel na svém oblíbeném kompaktním těle Sony A7iii v centrální části Londýna. Objektiv rychle ostři a má dobrou kresbu v protisvětle včetně výrazné “hvězdičky”. Více v testu..

Širokoúhlý zoom Sony FE 16–25 mm f/2,8 G doplňuje svou koncepcí shodný a lehký Sony FE 24–50 mm f/2.8 G. Pokud chcete perfektní optickou kvalitu a robustnější konstrukci, můžete se připlatit a pořídit špičkový Sony FE 16–35mm f/2.8 GM II. Pro fotografování krajiny a noční oblohy je velmi zajímavý i kompaktní Sony 20mm f/1,8 G, kde získáte o clonu lepší světelnost. Protože bajonet Sony E je otevřený a chcete něco ušetřit, připadají v úvahu starší Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD nebo Sigma 16–28mm f/2,8 DN.

Rozsah ohniskových vzdálenosti 16–25mm je zásadní pro fotografování krajiny a architektury. Je to oblíbený rozsah i pro blogování a reportáž.

London Eye – ohnisková vzdálenost 16mm

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/8, 1/2500s, ISO 640


London Eye – ohnisková vzdálenost 25mm

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25mm, clona f/8, 1/3200s, ISO 640

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Mechanická konstrukce

Objektiv váží jen 409g. Je ideální pro kompaktní těla jako Sony A7C nebo A7CR nebo můj Sony A7iii. Hodně fotografů hlavně v budoucnosti bude chtít větší sensor, aby se odlišila od stále lepších smartphonů a zároveň nechce nosit těžké fotoaparáty.

Sony FE 16–25 mm f/2,8 G na mém těle Sony A7iii

Zoomování je hladké, mechanické ostřejší možná trochu volnější ale stále solidní. Klasický přepínač Autofokus /Manuál je přímo na těle. 

Standardem se u Sony stala mechanická volba clony na těle objektivu a to včetně volby, zda chcete cítit mechanický CLICK (fotografové) nebo ne (filmaři).

Průměr závitu pro filtry je 67mm.

Autofokus a stabilizace obrazu

Objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G nemá optickou stabilizaci. Stabilizace obrazu proto závisí na stabilizačním systému sensoru. 

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 18mm, 1/20s 

Komunikace těla s objektivem je zásadní. Sony A7iii je starší tělo. Uživatelsky vidím, že s novým Sony FE 16–25 mm f/2,8 G funguje lépe než se starším Sony Zeiss Vario 24–70mm f/4. To platí pro stabilizaci i ostření.

Objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G velmi rychle ostří. Ostření je poháněno lineárním motorem. Objektiv hodně pomohl rychlejšímu ostření na starším těle Sony A7iii.

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25mm, clona f/2,8, 1/800s, ISO 250

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/2,8, 1/320s, ISO 250

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 22mm, clona f/2,8, 1/1600s, ISO 1000

Optická kvalita

Pokud potřebujete co nejlepší kresbu a rozlišení v celé ploše a od f/2,8, tak si musíte připlatit a koupit se Sony FE 16–35mm f/2,8 GM II. To může zajímat třeba fotografy noční oblohy, kteří budou fotografovat při f/2,8 na 16mm. Pro běžnou reportážní a cestovatelskou fotografii však stači dobrá nikoliv špičková kresba v rozích. Příklady mých streetových snímků z Londýna vám dají představu.

V okamžiku, když si trochu přicloníte na f/5,6 nebo f/8, je kresba výborná a zmizí i vinětace – viz. snímky londýnského kola při f/8.

Bokeh

Jako ukázku bokeh jsem vybral dva portréty demonstrantů v centru Londýna. Otevřel jsem clonu na maximu a zvolil nejdelší možné ohnisko 25mm. Rozostření pozadí je pro reportážní účely z mého dobré.

 Za Ukrajinu před sídlem britské vlády, centrální Londýn, duben 2024

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25 mm, clona f/2,8, 1/1000s, ISO 1000


Za Ukrajinu před sídlem britské vlády, centrální Londýn, duben 2024 II

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25 mm, clona f/2,8, 1/1000s, ISO 1000

Zkreslení

Objektiv dle očekávání vykazuje soudkovité zkreslení. To bude více zajímat fotografy architektury. Pro představu mrkněte na zábradlí při ohniskové vzdálenosti 16mm. Zároveň vidíte i kresbu při zcela zavřené cloně f/22.

Waterloo bridge, Londýn

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 16 mm, clona f/22, 1/1000s, ISO 250

Kresba v protisvětle

Protisvětlo je z hlediska objektivu nejnáročnější za z pohledu fotografa často nejzajímavější. Parazitní světlo je u Sony FE 16–25 mm f/2,8 G velmi dobře potlačeno . Milovníky „hvězdiček“ pak objektiv potěší.

Houses of Parliament, Londýn – západní protisvětlo

Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 17 mm, clona f/16, 1/80s, ISO 400

Závěr

Sony má jednoznačně na trhu FF bezzcadlovek v současné době jednoznačně nejširší nabídku objektivů. Objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G je určitě výborná volba pro cestovatele a reportážní fotografy.

Výhody

  • Malá hmotnost
  • Rychlé ostření
  • Kvalitní optický výkon

Nevýhody

  • Menším rozsahem zoomu platíme za menší hmotnost při výborné světelnosti f/2,8

Děkuji společnosti So­ny.cz za rychlé zapůjčení objektivu na zkoušku.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram